SVENSKA TIDNINGAR TILLÅTER ADBLOCKERS

Adblockers har blivit ett allt större problem för tidningar och andra webbsajter som livnär sig på annonser.
På många svenska sajter har så många som en fjärdedel av besökarna adblocker påslagen.
I andra länder blir det fler och fler sajter som inte låter dig läsa innehållet med adblockern i gång, en av dem är Bild Zeitung.
Men hittills är det väldigt få svenska sajter som nobbar läsare med adblocker. Det är lite svårt att förstå varför, även om problemet till stor del är självförvållat med störande annonser som tar över läsupplevelsen.
Nu när de stora tidningarna lämnat Kia Index kan det knappast vara jakten på fler unika besökare som lockar, och ett eventuellt tapp i Orvesto måste ses som ringa, gentemot att låta besökarna ta springnota. Och intäkterna för icke-annonstaggad native som visas för adblocker-läsare måste ses som relativt ringa jämfört med de missade annonsvisningarna på bannerplats.
Vad ligger bakom? Det är lite som om TV4 skulle låta dig titta utan reklampauser, vilket aldrig skulle ske. Kanske är det bara ett oprioriterat teknikprojekt?
Vägen framåt? Smartare annonsformat som inte stör och ingen gratisläsning med adblocker måste vara den enda framkomliga vägen på sikt.

NO KOMMENTARER

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *